Saturday 4 October 2014

COMPOSITE VENEER

Siapa  tahu apa itu VENEER?

Composite Veneer
Iya.. inilah veneer.. Ianya adalah sekeping lapisan nipis yang dibentukkan mengikut bentuk gigi pesakit. Ianya meliputi permukaan di bahagian hadapan gigi sahaja, dan bukan keseluruhan gigi.

Veneer merupakan salah satu jenis rawatan untuk mencantikkan gigi (estetik/kosmetik).

Veneer kebiasaanya diperbuat dari porselin, di mana kaedah rawatan porselin Veneer sama dengan crown gigi (sarung gigi). Pada lawatan pertama gigi akan di "prep" dan kemudian acuan akan diambil dan dihantar ke makmal. Pada lawatan kedua, porselin veneer akan disimenkan pada permukaan gigi.

Tapi kini ada kaedah yang lebih mudah , senang, dan cepat untuk rawatan veneer ini, ianya dikenali sebagai Composite Veneer. Composite Veneer boleh terus disiapkan dengan sekali lawatan sahaja dalam masa 30 -45minit.. Sekali visit sahaja terus boleh dapatkan senyuman yang cantik dan menawan!:)

SIAPA YANG SESUAI UNTUK LAKUKAN COMPOSITE VENEER??

Kiri: sebelum                                Kanan: selepas

Orang yang mempunyai gigi yang jarang @ bentuk gigi yang tidak sama. Great difference kan?



Anda yang mempunyai warna gigi yang tidak cantik.. macam pesakit dalam gambar di atas ni, gigi atas beliau berubah warna kebiruan pada bahagian pangkal gigi. ia disebabkan pengambilan sejenis antibiotik. Ada juga sesetengah pesakit yang pernah melakukan rawatan akar, selepas beberapa tahun gigi tersebut berubah warna. ini pun boleh dicantikkan semula melalui kaedah Veneer.



Macam pesakit kat atas ni, pada awalnya beliau mempunyai lubang pada bahagian pangkal gigi hadapan (caries), tampalan gigi sewarna telah dilakukan tetapi beliau kurang berpuashati dengan warna tampalan yang telah dilakukan..

Kesimpulannya, VENEER hanya dibuat pada gigi yang mempunyai kerosakan minima, bentuk yang tidak sama / kecil, warna yang berubah.

Berminat?

Hubungi kami untuk temujanji
012 234 8407

Dr A

No comments:

Post a Comment