Monday 13 October 2014

RAWATAN PEMUTIHAN GIGI / TEETH WHITENING

Ini satu lagi rawatan pergigian kosmetik.



Semua orang  ingin memiliki senyuman cantik berseri kan. Tapi apa takrifan bagi "senyuman cantik berseri"? adakah cukup sekadar mempunyai bilangan gigi yang cukup? atau gigi yang bersih dan tidak rosak? atau gigi yang tersusun dan teratur? atau gigi yang putih?

Jawapannya YA, semua yang saya mention kat atas tu..bila semua tu di gabung barulah menghasilkan satu senyuman seperti model kat atas tu..Silap haribulan boleh jadi model ubat gigi..hihi

Jom kita explore mengenai pemutihan gigi.

APA ITU TEETH WHITENING a.ka. PEMUTIHAN GIGI?

Menurut FDA (food & drug administration), pemutihan gigi adalah mengembalikan warna asal gigi (your natural tooth color).
 Kebiasaannya  produk yang digunakan untuk memutihkan gigi adalah carbamide peroxide dan hydrogen peroxide.

KENAPA GIGI MENJADI KUNING?

Iya, kalau kita bandingkan gigi susu (gigi waktu kanak-kanak) dengan gigi kekal ( gigi orang dewasa), kita dapati bahawa gigi susu lebih putih dari gigi kekal. Sebab, waktu kita kecil, makanan yang dimakan @ dikunyah agak limited, tak seperti ketika dewasa. Ke kecik2 dah minum kopi kaww?? hehe. OK, itu salah satu sebab kenapa warna gigi kita berubah, faktor PEMAKANAN.

Pemakanan yang macamana boleh mengubah warna gigi ye? Selalunya makanan/minuman yang mempunyai warna terang seperti kari, carbonated drinks, teh, kopi, junk food yang mempunyai warna keterlaluan. So, lagi banyak kita consume makanan seperti ini, makin ketara lah "kekuningan" pada gigi anda.

Faktor PENUAAN / AGING  juga memainkan peranan. Semakin meningkat umur kita, lapisan gigi yang paling luar (enamel) semakin menipis dan transparent, menampakkan lapisan gigi yang kedua iaitu dentin..Dentin sememangnya warna kuning. Got it??

MEROKOK memang faktor paling "glamour" yang menyumbang kepada perubahan warna gigi. Semua orang tahu salah satu kesan merokok gigi akan jadi kuning. Ke ada orang merokok gigi jadi makin putih? hihi.. Selalu merokok akan menyebabkan staining pada gigi, samada stain yang kita boleh nampak (extrinsic) @ tak boleh nampak (intrinsic).

Selain dari faktor yang saya mention kat atas, ada a few lagi yang turut menyumbang.

Enamel hypoplasia (masaalah struktur gigi)
Tetracycline ( antibiotik yg digunakan untuk rawatan jerawat)
Fluorosis (tompok2 putih pada gigi)

** wait for entry khas untuk kes2 kat atas ni**

MACAMANA PROSEDUR RAWATAN PEMUTIHAN GIGI?


Ehsan dari Google

Prosedur yang dilakukan lebih kurang seperti dalam gambar.. Saya tak pernah sempat untuk ambil gambar step by step ketika prosedur whitening dilakukan, ambil gambar sebelum dan selepas je. Nasib jumpa kat google, lebih senang nak explain utk anda semua.

1a & 1b
OK, mula2 doktor akan tentukan warna asal gigi anda mengikut shade guide. Selalu asians shade guide A3 @ A3.5 (kuning). tapi ada jugak yang A2 @ A1 (putih), agains jarang2 dijumpai.

1c & 1d
Kemudian gigi akan dikeringkan dan di 'isolated'  (tanak bagi kena air liur).

1e & 1f
'Gingival barrier' diletakkan di sekeliling gusi. Gingival barrier penting supaya produk pemutihan tidak terkena pada gusi, kalau tak pedih nanti.

1g, 1h, 1i
Produk pemutihan disapu pada permukaan gigi diikuti pencahayaan kepada gigi tersebut. Proses ni dilakukan berulang kali (2/3 kali) sehingga hasil diperolehi.

1j, 1k, 1l
Setelah selesai prosedur pemutihan, shade guide sekali lagi digunkan untuk dibandingkan dengan warna asal.

** selalunya prosedur ini memakan masa + - 1jam termasuk cuci gigi..oh yea, lupa nak bagitau, sebelum prosedur whitening, gigi akan dicuci terlebih dahulu.. Dalam masa 1jam anda terus boleh mendapatkan gigi yang putih bersih.:)
Contoh pesakit di klinik saya yang telah melakukan prosedur pemutihan gigi.


SAKIT TAK??
Ni soalan yang femes. Prosedur ni tak menyakitkan langsung, tapi bagi sesetengah orang ada yang mengalami sedikit sensitif pada gigi selepas prosedur. Tapi, rasa sensitif tu cuma sementara sahaja. 1 lagi, anda juga mungkin rasa sedikit lenguh pada rahang ( dah 1jam kan). 

BERAPA LAMA TAHAN?
Ni pun selalu jugak orang tanya..Selalunya it will last for 2 years, tapi kalau anda hari2 minum kopi @ teh tak sampai la 2 tahun.  Sebenarnya nak minum kopi@ teh boleh, tapi cuba elakkan kena gigi depan, (guna straw lerr). Ataupun kurangkan dose, e.g, kalau sebelum ni setiap hari, jadikan 3 hari sekali. Bagaimana pula yang merokok?? tepuk dada tanya selera:)

Selalu saya nasihatkan pesakit saya supaya menjaga pemakanan & habit, yer la, dah buat prosedur 1jam + banyak spend duit, kena appreciate la kan..

Lagi satu, untuk mengekalkan warna 'putih' gigi tu, gunalah home kit as maintenance. Yang paling senang dan murah adalah pen pemutih gigi. Cuma gunakan seminggu sekali / 2 kali..
Ni contoh tooth whitening pen yang saya jual.


Ada sesapa yang pernah buat tooth whitening??? cantik tak?

DR A













No comments:

Post a Comment