Saturday 8 November 2014

FISSURE SEALANT a.k.a PENCEGAHAN GIGI BERLUBANG

Salam & hii semua.. apa khabar gigi anda semua? harapnya baik2 aje.. macam iklan colgate, dunia melangkah ke arah "ZERO CAVITY". begitu juga harapan saya dan dentist lain, semoga rakyat Malaysia lebih peka dan sedar akan kepentingan penjagaan gigi..

OK, hari ni saya nak berkongsi sejenis rawatan yang boleh dilakukan untuk mengelakkan gigi dari mudah berlubang.. 

IYA, gigi boleh dicegah dari berlubang.. Gigi berlubang bukan boleh berlaku dalam masa 1 hari, malah berminggu dan berbulan2.. Jadi sebelum ia berlubang, lebih baik kita mencegah. 

Selalu kita dengar antara cara yang mudah untuk mencegah gigi berlubang ialah dengan menggosok gigi kan? YES, itu paling common dan memang WAJIB buat. Tapi ada juga cara lain yang boleh dilakukan iaitu melalui rawatan FISSURE SEALANT.

Apakah rawatan FISSURE SEALANT?? sebelum tu mari kita berkenalan dulu dengan rupabentuk gigi.

Struktur permukaan gigi molar/belakang

Seperti yang anda dapat lihat dalam gambar kat atas ni, permukaan gigi belakang (molar) mempunyai pit & fissures (lekuk-lekuk). Lekuk2 tu berfungsi untuk pengunyahan makanan. Tapi tahap kedalaman lekuk2 itu tak sama bagi setiap individu..Bagi sesetengah orang, lekuk tersebut sangat dalam, sehingga makanan yang masuk kedalam lekuk tersebut sukar untuk dikeluarkan..


Berus gigi pun tidak boleh sampai kedalam lekuk2 tersebut disebabkan saiz "bristle" berus gigi yang besar.  Lama kelamaan makanan yang berkumpul itu akan menyebabkan gigi tersebut berlubang. 

 Maka, rawatan FISSURE SEALANT diperlukan bagi mengelakkan gigi dari berlubang.

FISSURE SEALANT merupakan satu lapisan yang diletakkan pada permukaan gigi bagi menutupi alur @ lekuk bertujuan mengelakkan kejadian gigi berlubang. Bahan tampalan FISSURE SEALANT mengandungi fluorida, yang akan diserap oleh gigi untuk menguatkan lagi struktur gigi.

SEBELUM RAWATAN               SELEPAS RAWATAN
Gambar di atas merupakan gambar yang di ambil sebelum dan selepas rawatan FISSURE SEALANT. Nampak tak perbezaan yang ketara pada alur/ lekuk tu.. Permukaan gigi yang licin dan tidak komplek akan memudahkan penjagaan / memberus  gigi.

Siapa yang sesuai melakukan rawatan ini??

Golongan dewasa dan kanak-kanak amat sesuai untuk melakukan rawatan ini.. Selalunya bagi kanak-kanak yang mula tumbuh gigi molar kekal seawal usia 6 tahun, amat digalakkan untuk melakukan rawatan ini. Lagi satu, kanak-kanak selalunya lebih susah untuk gosok gigi, jadi rawatan ini sangat sangat disyorkan.

Sakit tak??

Soalan yang selalu famous bila jumpa dentist.:) jawapannya TAK SAKIT langsung. kalau tak percaya, cuba bawa anak anda jumpa dentist dan buat rawatan ni, langsung tak nangis.  

Sebarang pertanyaan mengenai masaalah pergigian atau rawatan boleh walk in ke klinik saya @ emel saya.

DAA
DR A


2 comments: